Bokbloggsjerka- hemliga favoriter!

Har du en ”guilty pleasure” eller en favorit som eventuellt kan förvåna oss jerkare?

Det här är veckans fråga i bokbloggsjerkan. Följ länken så får ni se vad ett gäng andra bokbloggare svarar på frågan.

Men hur ska man svara på det här? Det är ju ingen hemlighet att jag gillar att läsa romantik av alla de slag. Så det förvånar knappast någon att det finns en låda Harlequinböcker i en skrubb i mitt hus. Jag läser vissa av dem ibland, fortfarande. Vet ni varför jag sparar på dem? För att när jag var typ 14 fick jag en låda med Allersromaner av min mamma- vilken lycka! Men senare har hon faktiskt gjort sig av med dem, jag kan tycka att det skulle vara kul att bläddra i dem igen, faktiskt.

Det är ingen hemlighet heller att jag läser både böcker som anses fina och böcker som inte anses fina. Det tar jag ingen stress över.

Ibland tycker jag att det är lite synd att jag inte har en sån där uttalad preferens för någon speciell slags böcker, sådär som att somliga ”bara” läser fantasy, eller deckare, eller vad det nu kan vara.

Inför den kommande säsongen kan jag ju avslöja att jag har ett antal böcker med jultema som snart trippar fram ur vrårna. Julmusiken har redan gjort premiär, även om jag inte spelar julmusik VARJE dag än. Men då det gäller böckerna finns det naturligtvis romantiska julhistorier, men också ”Julfritt” av Grisham, till exempel, och Dickens förstås. Och jag kommer med stor sannolikhet att läsa ”Kajsa Kavat” och ”Pettson får julbesök” och liknande bilderböcker också den här julen fast mina söner nu är i den åldern att dom tycker jag är pinsam om jag gör det. Fast det är ju å andra sidan en mors privilegium att vara pinsam. Jaja. Snart är mina söners kusiner så stora att jag kan låtsas läsa för dem. Med andra ord, juliga böcker är min guilty pleasure!

22 reaktioner på ”Bokbloggsjerka- hemliga favoriter!

  1. Jag hade nog tröttnat om jag bara läst en och samma typ av litteratur hela tiden. Mångfald och omväxling i läsningen tror jag på! Kan du namedroppa några jul(vuxen)böcker? Vi ska ta med oss tips på just julböcker till nästa gång bokcirkeln ses och vad kan vara bättre än att låta någon annan göra jobbet! 🙂 Dessutom har du väl förmodligen till och med en BRA julbok på lut?

    1. Alltså, den bästa jag kan komma på är Dickens Julsaga. En annan som jag inte ännu läst (vilket är lite underligt) men som jag har höga förhoppningar för är ”Hogfather” av Terry Pratchett. Ska tänka lite och se om jag kommer på fler.

    2. Hur skulle det var med en novellsamling av Maeve Binchy? Hon har en som heter ”I år blir det nog bättre” med noveller om julfirande i olika former, inte alltid så lyckligt heller.
      Sen finns en deckare som utspelar sig vid drottning Elizabeths hov julen 1564, ”The Queene´s Christmas” av Karen Harper. Som jag minns det var mysteriet inte så värst komplicerat, men man fick veta en massa om julfirandet vid den tiden!

  2. Juliga böcker, det var en oväntad ”guilty pleasure” :). Jag tror bara jag har läst en Allers-roman, Det var bara den som fanns hemma. Jag tror den hette ”Barn 317”. Den handlade iallafall om ett föräldrarlöst barn. Jag kommer fortfarande ihåg hur utsidan såg/ser ut.

  3. Man bör nog läsa lite olika saker, så man får lite perspektiv. Själv läser jag inte Harleqin men jag beundrar dig för att du står för det.
    Personligen har jag lite svårt för böcker med jultema. Den enda gång dom är framme är ju till jul och då vill jag helst koppla bort alltihop med något annat. Men för barn så har det ju en annan betydelse.

  4. Pingback: Bokbloggsjerka v 45 – Guilty pleasure « Feministbiblioteket

  5. Då måste jag få ge dig ett jul-tips! Julen är alla hjärtans fest av Lise Nörgaard. Det var längesedan jag läste den nu, men den innehåller fyra fantastiska noveller med jultema.

Lämna en kommentar