Mitt senaste besök på biblioteket- bokbloggsjerka!

Först tänkte jag att det här blir den första veckan jag inte kan svara någonting i Annikas bokbloggsjerka. 

Berätta om en bok (eller flera) som du har fått, lånat, köpt etc. den här veckan.

Jag har precis gjort en beställning från nätbokhandeln, men den väntas inte dyka upp i de här trakterna förrän nästa vecka. Jag har inte heller varit till en fysisk bokhandel den här veckan, jag har ingen bok på ingång från Bookmooch, jag har inte fått några böcker av någon den här veckan (förra veckan, visst, men inte DEN HÄR veckan.) Jag har ärligt sagt inte rört mig så mycket hemifrån den här veckan, bara till svampskogen då. Och det är visserligen trevligt i skogen, men det är sällan man finner böcker där.

Men vad tror ni det var som räddade den här veckans jerka för mig? Jo, biblioteket naturligtvis- som alltid. Jag kom på att jag slank in till biblioteket en liten stund på måndag kväll, medan pojkarna var på träning. En hel rad med böcker följde mig hem, jag vet sist och slutligen inte om jag kommer att läsa dem alla, men de är hos mig på besök nu i alla fall.

Stål by Silvia Avallone

Och sen, sist men inte minst (eller, nåja, tunnast var den allt) ”Fröknarna Parmans receptsamling”. Det här är en ganska fantastisk bok. Fröknarna Parman var tre systrar som bodde i samma stad där mitt närmaste bibliotek ligger. De förblev ogifta och barnlösa i hela sitt liv, och försörjde sig på att odla och sälja snittblommor, inläggningar av frukter, bär och grönsaker och på att baka och sälja bakverk, kakor och småbröd. Den nuvarande ägaren till huset där systrarna bodde hittade ett vaxhäfte med systrarnas recept, och en del av de här recepten finns nu utgivna. Den äldsta systern var född 1854, och den yngsta 1865. Så ni förstår att det är spännade recept!

34 reaktioner på ”Mitt senaste besök på biblioteket- bokbloggsjerka!

  1. Jag har hört väldigt spridda omdömen kring Stål, själv gillade jag den. Om jag jämför läsupplevelse med de som inte tyckte om den så läste jag den mer som kollektivroman och mindre som ungdomsbok. Gillar även King och Wolf, på sätt och vis… jag kommer aldrig ihåg vad som händer i hennes böcker men älskar språket.

Lämna en kommentar