Klassikersommar del två!

Nu har jag läst min andra klassiker denna sommar, i Lyrans utmaning.

Vilken bok? The age of innocence av Edith Wharton.

Var har jag fått tag på den? Detta är ett mysterium. Men den har funnits på min hylla länge.

Vad handlar boken om? New Yorks bästa kretsar på 1870-talet, och Newland Archer som ska gifta sig med May Welland. Då dyker den något tvivelaktiga Ellen Olenska upp och problem uppstår.

Vad tycker jag? Det är fullt av mångordiga beskrivningar i den här boken. Jag brukar inte vara förtjust i det. Men det här är liksom en karta över hur man ska uppföra sig och vara vid denna tidpunkt på denna plats tillsammans med de här människorna, och jag kan inte se hur det skulle kunna vara det om inte det fanns beskrivningar. Bra gjorda är dom också, beskrivningarna. Boken andas nostalgi för något förgånget.

Om du gillar den här boken, tycker jag att du kan pröva läsa ”Brideshead revisited” av Evelyn Waugh. Den boken handlar om en helt annan tid och en helt annan plats, men har den samma känslan av längtan till något som redan försvunnit, enligt min åsikt i alla fall.

Lämna en kommentar