Veckans bokbloggsjerka

Det är fredag och då vill jag delta i Annikas bokbloggsjerka. Vill du veta mera kan du titta här!

Pusha för en nordamerikansk författare du gillar, är veckans uppgift.

Då blir det ju svårt, för det finns ju så oändligt många man kan välja. Ska man ta en klassiker, eller en ny författare? En som man just upptäckt eller en gammal favorit?

Nu vet jag förresten vem det blir.

En fantasyförfattare, född i Ohio 1949. RA (Roberta Ann) MacAvoy. Den boken jag gillar bäst är ”Tea with the black dragon”. Martha Macnamara reser till San Fransisco för att försöka hjälpa sin dotter, som har problem. Exakt vad problemet gäller är inte så lätt att ta reda på. Eller för den delen var dottern ens är. Då dyker Mayland Long upp, en mycket ovanlig kinesisk man. Det finns en uppföljare, ”Twisting the rope”, men den gillade jag inte lika mycket. Sen har jag också läst och gillat en trilogi om Damiano Delstrego, en lutspelare extraordinaire som är kompis med ärkeängeln Raphael.

Om jag skulle dricka te med en svart drake, då skulle jag dricka i mina fina koppar från Arabia. När jag har lust att vara porslinssamlare så samlar jag på den här serien, Canton. Men jag har just inget mer än två tekoppar i min samling, så det är inte så ofta jag tycker att jag är en porslinssamlare. Fast två koppar, det räcker ju till mig och draken, då.

 

14 reaktioner på ”Veckans bokbloggsjerka

  1. Tror du inte draken skulle ha sönder den fina koppen? Det är roligt att upptäcka nya och nästan lika kul att gräva i minnet efter gamla trevliga bekantskaper. Det lät intressant det där:)

    1. Det här är en författare som skrev sina böcker i början på åttiotalet till stor del. Jag fick bara någonstans ett tips om att jag borde läsa henne, och det visade sig vara ett bra tips!

Lämna en kommentar