Veckans bokbloggsjerka

Idag ska jag försöka besvara frågan: Välj en karaktär från en bok som du nyligen har läst, och berätta lite om honom/henne. Kolla här så ser du vad bokbloggsjerka är!

Jag kom genast på vem jag skulle beskriva, nämligen Bricken från Svartvik. Hon är så verklig för mig, med sina funderingar. För funderar, det gör hon, hon är en allvarlig flicka. Fast hon längtar efter att gå på dans också, och när hon blir kär, då blir hon det med besked, och av hela sitt hjärta. Tänk att det funkar att ha en huvudperson som är klok, snäll och vill andra väl, utan att det blir sirap av alltihop. Nå, visst är hon lite stolt också, men man ska nog känna en viss stolthet över det man gör, vare sig man är ribbkaperska på 1800-talet, eller något mera nutida yrke.

Jag har ju inte läst den tredje boken ännu, ”Sågspån och eld”, men det ska bli intressant att se vad som händer där, jag tänker att hon nog fortfarande är en eftertänksam människa som funderar på det som sker runt omkring henne.

7 reaktioner på ”Veckans bokbloggsjerka

  1. Och hon som hamnade på min besvikelselista;-) Nåja, det var i alla fall inte för att det var fel på karaktären…
    I Jonas Moströms böcker finns en Sara, och i Fjäril i koppel finns också en Sara, men ingen av dem har ”huvudrollen”. Kommer inte på någon huvudperson som heter Sara så här direkt.

      1. Jag är ju en listälskande person så jo, att ha författare och böcker på olika sorters listor, det är härligt! Tänk vad hemskt om man en dag vaknar upp och man har läst allt man ville. Usch.

        Det är precis Molnfri bombnatt som jag har funderat på att läsa någon gång. Vi får se om jag kommer dit.

    1. Åh, nu måste jag lägga mig i ;o) Man gillar ju olika böcker, men Molnfri bombnatt var inte en jättefavorit för mig. Den är lång, men lättläst och spännande. Dock är den lite enkel den innehåller lite för mycket frågetecken kring karaktärerna och deras val i livet, för att jag ska tycka att det var en höjdarbok.

      1. Jag ska hålla det i minne när jag sen läser den, vilket beräknas bli någon gång i slutet av veckan. Just nu håller jag på med en annan pärla jag hittade vid samma biblioteksbesök- Metro 2034, och jag kan knappt lägga den ifrån mig!

Lämna en kommentar