Selfie om sömn

Jag ser ingen orsak att inte fortsätta med Klimakteriehäxans selfiefrågor, den här veckan om sömn.

Pyjamas, nattlinne eller naken? Förr brukade jag frysa, så då var nattlinne ett måste. Sockor om det var kall vargavinter. Men det var innan jag uppnått den åldern då kvinnor blir verkligt heta, så numera sover jag med så lite som möjligt på mig. Helst inget alls.

 Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? Inte varmt, inte kallt, utan lagom.

Hur mörkt ska du ha det? Mörkt. Vi har mörkläggningsgardin på sommarstugan. Annars vaknar jag när solen går upp, och det är rätt tidigt på sommaren. Och om jag inte har sovit tillräckligt är jag inget kul att umgås med.

Hur många kuddar har du i din säng? En, och den går att knöla till på det rätta sättet.

Hur många timmar sover du per natt, ungefär? 7+. Det blir sällan 8, men jag skulle kanske må bra av det. Å andra sidan vet jag att jag är en någorlunda fungerande person bara jag får fem timmar oavbruten sömn. Det testade jag bland annat när pepparkakspojkarna var små pepparkaksbebisar.

 Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? Jag vaknar oftast kring halv fyra på natten, och somnar oftast om ganska snabbt. Jag har haft två katter som har ansett att halv fyra är tiden då de ska gå ut. Och när jag ändå släppte ut katten så brukade jag gå på toa, och numera vaknar jag kring halv fyra för att jag behöver gå på toa. Jag har ju ingen katt just nu, men katt nummer tre flyttar in snart. Undrar om den också kommer vilja ut halv fyra?

Drömmer du? Jo, många och livliga drömmar. Jag kommer sällan ihåg dem någon längre stund, men ibland berättar jag för maken vad jag drömt direkt när jag vaknar och då kan det hända att jag minns drömmarna lite längre. När jag var liten hade jag en period när jag drömde en mardröm om att vårt hus brann upp, och den drömmen minns jag fortfarande. Men numera är det väldigt sällan jag har mardrömmar.

3 reaktioner på ”Selfie om sömn

  1. Usch för mardrömmar, tror man minns dem lättare än andra, stillsammare drömmar!

    Det där med sockor, det är ett kapitel för sig. För om jag är kall om fötterna kan jag absolut inte somna, så då åker ullsockorna på!

    Kul med ny katt, du kan kanske lära den att sova lite längre på morgnarna? 😀

  2. Paula Merio

    Så härligt med en ny liten misse, det måste kännas tomt. Jag miste min vovve för tre månader sedan och det ekar tomt i mitt pörte. Men nu blir det inga fler hundar och katt vill jag inte ha när jag numera bor i stan. Men så tomt då jag haft djur i över trettio år. Katter är ju nattdjur så det är svårt att dressera dem till att sova hela nätterna. Lycka till med missen

Lämna en kommentar