Tisdagstrio uniformer

Idag vill Ugglan & boken uppmärksamma Uniformens dag den 17.4, och trion ska bestå av böcker med  yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller på omslag.

Så där intuitivt vet jag att det är skillnad på uniform och arbetskläder, men ju mer jag funderar på saken desto mer förvirrad blir jag. Varför kallas det poliser har uniform men ambulanspersonal har arbetskläder? Speciellt nuförtiden när de ofta har hi vis- västar eller andra reflexkläder, både poliser och ambulanspersonal. Är det verkligen en uniform som kabinpersonalen på ett flygplan har? Varför kallas det uniform och inte arbetskläder? Varför är inte servitörers kläder en uniform om kabinpersonalens kläder är det? Kläderna ser ofta väldigt lika ut. Jag får ta och sluta fundera på det här, jag blir bara mer och mer förvirrad.

Nej, jag har inte läst Fänrik Ståls sägner, bara vissa delar. Men jag och en kollega körde genom Oravais och Nykarleby i fredags, och såg slagfält, minnesmärken och till exempel platsen Jutas. Om Döbeln vid Jutas sägs bland annat så här:
och främst red Döbeln själv med draget svärd.
Och innan kvällen hann sin skugga sända,
var ryska styrkan kastad över ända,
och räddad Adlercreutz, och fri hans färd.
I Oravais finns också en historisk förening som har återskapat Österbottens regemente som de såg ut under 1808-09 års krig, så ännu mer uniformsrelaterat!

Trots titeln, Kriget har inget kvinnligt ansikte, så handlar Svetlana Aleksijevitjs bok om kvinnorna i uniform i Sovjetunionens armé under andra världskriget. Jag har gillat alla hennes böcker och rekommenderar dem.

Och för att nu inte bara ha soldater så blir det en polis också, kriminalöverkonstapel Kenneth Erikssons bokslut över sin karriär inom polisen, Hård mot de hårda, med skrivhjälp av Jeanette Björkqvist.

12 reaktioner på ”Tisdagstrio uniformer

  1. Bokföring enligt Monika

    Tror att alla de arbetskläder du nämner kan kallas för uniform, också. Enligt SAOL så är uniform klädsel av strikt, reglerat ut­seende t.ex. för poliser och militärer. Alltså inte bara för dem 🙂

    1. Njää. Vissa av dikterna läste åtminstone vi i skolan, och det är också därför jag känner till dem. Men ve den arme skolelev som skulle tvingas igenom hela verket- det är nog skrivet för en annan tid..

Lämna en kommentar