En muu-selfie

Nu kom jag på att Klimakteriehäxan brukar ha några roliga frågor som hon kallar för ”selfie”. Idag handlar det om kossor.

Den fetthalten ska ”min” mjölk ha: 1,5% lättmjölk, det har jag vant mig med. Fast till matlagning ska det helst vara helmjölk med 3,5% fetthalt. Så kallas mjölkvarianterna i Finland.

Den osten vill jag ha: Ge mig bara all ost genast. Det är väl enklast så. Fast Västerbottensost kan jag nämna, den är väldigt god och passar ofta i min matlagning. Och queso manchego är god att mumsa på. Det är väl en fårost, om jag inte är felunderrättad, men den får nu vara med idag ändå.

Den mjölkmaten är en favorit: Få kan väl ha missat att jag handlar hem fjällfil vid varje besök i mitt grannland? En annan favorit är kefir, på bilden har jag placerat min mugg med naturell kefir bland blåbären jag använde som smaksättning.

Den yoghurten serveras hos oss: Turkisk yoghurt, naturell. Med någon slags smaksättning, oftast. Om inte annat så lite kanel. Eller som på bilden, en sommarmorgon med smultron på yoghurten.

Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta? Jag skulle nog gå in för något traditionellt som Majros eller kanske Lilja.

Har du något ko-minne? Min morfar hade kor, och min morbror och kusin har fortfarande kor. Men nuförtiden har de köttdjur och de korna blir inte lika vana med människor som mjölkkor. När jag var liten hade de ännu mjölkkor och då kunde jag hämta in korna till ladugården om sommarkvällar, och vara med och ”hjälpa till” när de skulle få mat. Ladugårdsdoft är fortfarande en sån trygghetsdoft i min näsa.

4 reaktioner på ”En muu-selfie

  1. Paula Merio

    Kefir är gott, under många år fanns den inte här i Sverige så jag vande mig av vid den, nu finns den men nu handlar jag sällan mjölkprodukter förutom creme fraiche till matlagning. Fjällfilen har väl lite drag i vill jag minnas, förstår att du gillar den.

Lämna en kommentar