Tisdagstrion trädgård, skog och park

Idag är det dags för en tisdagstrio med lite naturtema. Trädgård, skog eller park i handling eller titel ska det vara idag.

Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett känns självklar i trion idag. Jag tror att boken jag läste när jag var barn såg ut så här, men jag är inte helt säker. Jag minns att det var en av de större läsupplevelserna, tillsammans med En liten prinsessa av samma författare.

När små flickor som läste Den hemliga trädgården växer upp och blir stora så läser de The forgotten garden av Kate Morton.

Och för att avrunda trion med trädgårdar så blir det Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin, även om trädgården här är en begravningsplats. Men jag har sommarjobbat flera somrar på en begravningsplats, och det är mest en stor trädgård.

Jag hade egentligen inte tänkt på något tema, men det blev trädgårdar, och också en aning hemligheter i alla tre böckerna.

14 reaktioner på ”Tisdagstrion trädgård, skog och park

  1. Den hemliga trädgården är en fin barnboksklassiker. Och jag håller med om att begravningsplatser kan upplevas som trädgårdar eller parker. Vi bor nära en sådan och promenerar där då och då. Där finns fina träd och en hel del fåglar.

  2. Bokföring enligt Monika

    Det kan vara så att jag har läst Den hemliga trädgården, men jag är inte säker på det. Kate Morton har jag läst en annan bok av, men hon är nog inte något för mig.

  3. TVå av tre har jag läst – barnboken som barn och jag har den kvar fast en annan utgåva än den du har.

    Färskt vatten till blommorna fick jag i julklapp 2023 och har nyligen läst.

    Båda böckerna är underbara!

Lämna en kommentar