Veckans kulturfråga alla hjärtans dag

Ifjol satsade jag på att tipsa om böcker till vändagen, dagen vi firar i Finland istället för alla hjärtans dag. Men i år ska jag passa på att svara på veckans kulturfråga som Enligt O ställer, så då lär det bli lite mer romantik igen.

Vilka kulturella verk passar extra bra att läsa på alla hjärtans dag?

Simona Ahrnstedt är given på en sån här lista. I Ett otänkbart öde gick hon tillbaka till historisk romance, det som hon skrev allra först. Och huvudpersonerna i den här boken har anknytning till personerna i de böckerna också, det var kul!

Ali Hazelwood är ett hyfsat säkert kort när det gäller romantisk läsning, hennes böcker finns översatta till svenska, den här heter Kärlek i teorin. Jag lyssnar just nu på hennes bock om schackspelaren Mallory, men hon har en ny bok som varken handlar om schackspelare eller kärlek i forskningsmiljö som den här och hennes tidigare böcker. Den är en fantasybok där det finns vampyrer och varulvar. Kärlek i vetenskapsmiljö gör Ali Hazelwood som sagt bra, det återstår att se om hon gör fantasykärlekshistorier lika bra.

En till romanceförfattare med böcker i min smak är Sarah MacLean. Knockout ingår i en serie med romantiska böcker om kvinnor som ser till att rättvisa skipas, eller att kvinnor som behöver det kan försvinna. Inte alls inom lagens råmärken. Vilket gör det lite intressant när det hemliga sällskapets sprängmedelsexpert Imogen blir intresserad av polisen Thomas.

Det är en trio renodlad romance med några av mina favoriter i genren just nu.

3 reaktioner på ”Veckans kulturfråga alla hjärtans dag

Lämna en kommentar