Fem en fredag, God jul 2023

Jag är kanske lite piggare idag, så jag tänker svara på Elisamatildas fem fredagsfrågor.

Känner du dig klar inför julens dagar?

Nja. Men nu får det helt enkelt bli så här, jag testade positivt för covid i onsdags och är ganska trött. Tur att jag innan dess låg lite före i tidtabellen och åtminstone hade alla julklappar ordnade.

Hur kommer du att fira (eller inte fira) i år?

Om jag känner mig bättre, vilket jag innerligt hoppas, så tillbringas julafton tillsammans med sönerna, mina föräldrar och min brors familj. Jag HAR ju en chans att hinna tillfriskna tills dess. Om jag känner mig sjuk på söndag ännu så får jag tillbringa julen med en bok framför granen här hemma, och de andra får fira utan mig.

Har du någonsin kört julklappsleken?

Nej, aldrig.

Vad är något du alltid gör under julen?

Äter julgodis! Och om man tar julen som en lite längre tidsperiod än bara julafton så lyssnar jag gärna på julmusik av olika slag, i år lyssnar jag säkert på Fairytale of New York något extra varv, till Shane MacGowans minne.

Vad är ett julminne du alltid kommer minnas?

Det var kul att vara uppe till mitt i natten på julafton med familjen och läsa julklappsböcker (eller andra böcker om tomten inte hade några med) lösa julkorsord eller se film, Sound of music kommer väl ännu i tv på julaftonskvällen?

9 reaktioner på ”Fem en fredag, God jul 2023

  1. Jag älskar att ha julmusik på i bakgrunden hela jullovet, gärna klassiska varianten den. Men precis nu har våra högtalare valt att lägga av så nu är det väldigt tyst på den fronten här hemma. Och dagen innan julhelgen känns det varken lockande att åka in till stan för att köpa nya eller att lägga ut en mindre förmögenhet på dem. Så kanske plockar vi upp en vanlig radio ur gömmorna och lyssnar via den istället. Eller kanske och kanske, så får det faktiskt bli.

    1. Julfreden i Åbo passerade ganska obemärkt hos oss. Det utlyses också julfred här i vår lilla stad, men inte heller dit gick jag i år, tänkte det var bäst att vara stillsam ännu efter sjukdomen.

  2. Paula Merio

    Ja det är så trist att många är sjuka till julhelgen. Och när så mycket grasserar är det inte oväntat. Jag har ett barnbarn som varit krassligt i veckan men jag hoppas hon är frisk imorgon så jag kan åka dit till övriga familjen. I annat fall stannar jag hemma, ingen större skada skedd. Visar man Sound of Music i Finland på julafton, så skoj. Den skulle jag gärna se. God Jul

  3. Pingback: Fem en fredag v. 52: Gott slut 2023 - elisamatilda.se

Lämna en kommentar