Veckans Kulturfråga: Läsa i jul

Julen är nu riktigt nära och Enligt O funderar i veckans kulturfråga på om och vad vi läser i jul.

Vad planerar du att läsa i jul?

Det är ju roligt att göra upp planer, även om jag sällan eller aldrig följer planerna sen. Jag har några böcker lånade från biblioteket, så någon av dem hoppas jag läsa. Till exempel de här:

Tre av Valérie Perrin, Eldsjäl av Axel Åhman och Nattkrigaren av Sabine Mickelsson.

Det låter så ..oskyldigt, det där att jag har ”några böcker lånade från biblioteket”. Jag har ALLTID böcker lånade från biblioteket och dessutom ganska många böcker. Betydligt fler än ”några”. De här tre bedömer jag ändå att jag kommer att läsa, speciellt Eldsjäl av Axel Åhman för den ska jag ha läst till en bokklubbsträff i januari.

På något konstigt sätt följde The chase av Janet Evanovich och Lee Goldberg med mig hem häromdagen när jag handlade en julklapp. Är det inte underligt hur det kan bli så? Just nu känns det som om jag gärna skulle läsa något lite fnissigt, jag hoppas den här boken ska vara i den stilen.

Jag har inte läst några riktiga julböcker i år (om man inte räknar Den sista djävulen att dö av Richard Osman, den inleds kring jul men är inte på det viset en julbok), och jag har heller inga direkt i planerna, för ovanlighetens skull. Jag brukar ju ha någon julbok på lut, flera år har jag fyndat julböcker på loppis om sommaren, men inte i år. Jag har kanske inte heller så mycket extra lästid för jag har inte några extra lediga dagar nu över jul och nyår. Men jag har just drabbats av pesten, det vill säga covid, så jag har lite oplanerat ledigt nu innan jul. Inte för att jag lär orka varken läsa eller göra så mycket. Hoppas jag hinner bli frisk till julafton i alla fall!

10 reaktioner på ”Veckans Kulturfråga: Läsa i jul

  1. det är roligt att planera även om en sedan gör något helt annat. jag har faktiskt också råkat ut för att det har följt med oplanerade böcker hem vid köp av julklappar. väldigt egendomligt som det kan bli.

Lämna en kommentar