Tisdagstrion: Alexander, Alexandra, Alex & Alexis

Idag är temat ”Alexander, Alexandra, Alex & Alexis (författarnamn eller person i en bok)” i Ugglan&bokens tisdagstrio.

Död och lite kärlek av Alexandra Marinina tar jag med idag för att vi har en ukrainsk dam som lånar alla Alexandra Marininas deckare hon eller egentligen vi kan få tag på. Hon hade i början lite svårt att kommunicera med oss, men när hon sa namnet Alexandra Marinina förstod vi vems böcker hon ville läsa. Det var första gången vi förstod varandra. Vi har numera kommit framåt i kommunikationerna, damen vet att om hon skriver tydligt med kyrilliska tryckbokstäver så kan vi oftast dechiffrera vad hon vill läsa, men det är helt omöjligt för oss att läsa kyrillisk skrivstil. Dessutom kan en av oss med god tur förstå några ryska eller ukrainska ord. Damen har också lärt sig något ord på finska. Så numera kommunicerar vi rätt bra, jämfört med för ett år sedan. Jag har läst ett par av Alexandra Marininas deckare själv, bland annat den här. Men det är inte så många av dem som översatts till svenska.

Om Alex Michaelides’ bok Den tysta patienten ska man inte veta så mycket när man börjar läsa. Så därför säger jag inte mer än så här!

Jag vet att Alexander McCall Smiths bok Friends, lovers, chocolate förekommer ganska ofta när jag ska sätta ihop trion och listor av olika slag, Men den har ju så oemotståndligt titel!

12 reaktioner på ”Tisdagstrion: Alexander, Alexandra, Alex & Alexis

  1. Bokföring enligt Monika

    Den tysta patienten är den enda jag har läst i din trio och jag tror att jag kan vara den enda i hela världen (känns det som) som inte gillade den.

Lämna en kommentar