Tisdagstrion: Drömmar

Idag ska vi väl sväva bort på moln till John Blund i tisdagstrion, när Ugglan & boken har som tema Drömmar (i handling eller titel).

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström fick jag låna av en dåvarande arbetskamrat, den och alla andra delar i serien. Naturligtvis blev det en favorit. Jag har haft tur med mina arbetskamrater, det har för det mesta varit trevliga människor.

I Neil Gaimans serie The Sandman är det Morpheus, eller Dream, som är huvudpersonen. Inte nog med det, del 3 i serien heter dessutom Dream Country. Om man inte vill läsa serieböckerna kan man se de två säsongerna av Netflixserien. Det är en bra adaption. Jag har läst serien upp till och med del 7, så jag skulle kunna beställa någon mer del. Förr eller senare kommer jag att läsa alla delar.

Det här blir en trio med bokserier, märker jag. Seanan McGuire har skrivit en serie som heter wayward children, den första boken heter Every heart a doorway. Det här är del fyra, In an absent dream. Också det här en serie som jag portionerar ut åt mig och beställer en del av då och då, när jag behöver något extra bra att läsa, liksom Sandman-böckerna.

10 reaktioner på ”Tisdagstrion: Drömmar

  1. Mina drömmars stad har jag läst för mycket länge sedan. Tyckte jättebra om den då, och har väl lärt mig en del om hur det kunde vara förr i världen för fattigt folk genom stadserien.

  2. har läst Fogelström och lyssnat på åtminstone del ett som radioföljetong för länge sedan. Gaiman och jag är inte kompatibla, dessvärre. har dock läst Oceanen vid vägens slut. det gick sådär. McGuire känner jag inte alls till

Lämna en kommentar