Tisdagstrio uppväxtskildringar

Trots att jag befinner mig ute i världen och fladdrar, ska jag sätta ihop en tisdagstrio idag. Temat som Ugglan & boken gett oss är uppväxtskildringar.

Jag tror att årets Augustpristagare kunde passa i dagens trion, Jävla karlar av Adrev Walden. Den ska jag nog läsa så småningom. Men jag brukar bara ha böcker jag läst i mina trion, så den får bli utanför trion idag.

Where the crawdads sing av Delia Owens passar in idag, med Kyas uppväxt i träskmarkerna i North Carolina. Filmen var också sevärd.

En annan speciell uppväxt skildras i Shuggie Bain av Douglas Stuart. Är det förresten någon som har läst Young Mungo av samma författare? Är den något att läsa? Jag har funderat på att läsa den.

Never let me go av Kazuo Ishiguro passar bra i den här trion också. Vi får följa med några vänner som växer upp på en avskild internatskola. Gradvis får man känslan av att det är något som inte stämmer..

10 reaktioner på ”Tisdagstrio uppväxtskildringar

  1. Bokföring enligt Monika

    Never let me go har jag bara sett som film, men den var riktigt bra. Där kräftorna sjunger funderade jag på att läsa, men nu har jag sett att den kommit som film och då tror jag att jag ser den i stället.

Lämna en kommentar