Tisdagstrion: Franska favoriter

Jag vet inte hur ni andra tänker, men när jag börjar tänka på ”franska favoriter” så går mina tankar direkt till mat av olika slag.. Det var nog böcker istället för mat som Ugglan & boken har tänkt sig i veckans tisdagstrio ändå.

Valérie Perrins bok Färskt vatten till blommorna får jag så lov att ha med idag, det lär vara den senaste boken jag läst som har en författare från Frankrike. Jag kvalificerade den till tisdagstrion om sommarens bästa också, så det är väl klarlagt att jag gillar den.

Igelkottens elegans av Muriel Barbery står det ingenting om här på bloggen. Vilket betyder att det är oerhört länge sen jag läste boken. Ändå dök den ganska snabbt upp i huvudet när jag började tänka på ”franska” böcker. Givet att det var så länge sedan jag läste den, och jag fortfarande minns den, så gjorde den tydligen intryck.

Och den här författaren! Jag läste åtminstonen ett par av Fred Vargas’ deckare, den här har den för oktober lämpliga titeln Spökryttarna från Ordebec. Nu känns det som om jag vill läsa fler böcker av Fred Vargas, och av den anledningen kommer hon med i veckas trio.

10 reaktioner på ”Tisdagstrion: Franska favoriter

  1. Igelkottens elegans har jag precis lånat hem från biblioteket. Aldrig hört talas om spökryttarna men det låter kusligt och spännande. Vargas får jag titta närmare på.

Lämna en kommentar