Tisdagstrion: rosa

Undrar om den här tisdagens tema är inspirerat av Rosa Bandet som har oktober som sin månad? Ifall det är så, kan jag bidra med att berätta om att jag varit på mitt livs första mammografi den här hösten. Det var lite bökigt, men jag tyckte inte det gjorde ont. Och även om det skulle göra ont så är det viktigt- så hoppa inte över mammografin när du får kallelse!
Så här ser årets rosa band ut i Finland:

Det är en tid sedan jag läste den här boken, The secret history of the Pink Carnation, en spionhistoria från början på 1800-talet med en ramberättelse om en amerikansk historieforskare som upptäcker historien om Pink Carnation, Englands främsta spion mot Napoleon.

Nora Dåsnes bok Vita lögner, röda hjärtan ser lite ut som en rosa karamell och är den boken som varit mest rosafärgad som jag läst på ett tag. Den får vara med därför idag.

För ovanlighetens skull blir det en bok jag inte läst också i min trio idag. Jag brukar inte ha med sådana böcker, men nu är det så att Satu Rämö ska komma på författarbesök till biblioteket där jag jobbar och därför borde jag kanske läsa något av henne. Rósa & Björk är del två i en serie som utspelar sig på Island. Satu Rämö är finländare, men hon for till Island och blev kvar där. Första delen i vad som troligen blir en deckartrilogi heter Hildur, och den lär komma på svenska nu i höst. Hursomhelst, Satu Rämö kommer i november, jag skulle hinna läsa den första delen.

9 reaktioner på ”Tisdagstrion: rosa

    1. Då börjar det tydligen lite tidigare i Sverige än i Finland, här börjar det när man är 50 tror jag. Jag har däremot fått specialtillstånd att börja innan den normala screeningen eftersom jag hade cancer och fick en hel del strålning.

  1. Mammografi ska man absolut gå på. Var på min näst sista (om inget otäckt uppstår) tidigare i år.
    Det var en praktfull rosa klänning på omslaget till Pink Carnation.

Lämna en kommentar