Tisdagstrion: Sommarens bästa (hittills)

Ja, man får sätta till det lilla ”hittills” i säsongens första tisdagstrio. För fast Ugglan & boken är tillbaka från sin sommarledighet, så fortsätter sommaren nog hela augusti. Det är ju möjligt att man råkar läsa något väldigt bra innan augusti tar slut.

Vilka böcker har då varit bäst hittills i sommar?

Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin ska nog vara med. Om hur man lever, och inte bara överlever.

Jag gillar Mick Herrons serie om de slöa hästarna, de misslyckade spionerna. Det är lite kärlek med förhinder, för serien verkar inte översättas till svenska längre, och när det slog mig att den engelska serien fanns på ljudbokstjänsten jag har så tänkte jag inte ens hinna få den här boken klarlyssnad (del 3) innan de strategiskt plockade bort del 3,4, och 5. Nu finns allts del 1,2 och 6 att lyssna på. Var är logiken i det? Jag har heller inte budgeterat för några inköp av fysiska böcker inom de närmaste månaderna. Antingen får jag utrusta mig med tålamod, eller så får jag omfamna min kaotiska tendens att läsa serier i oordning..

Jag har inte riktigt läst klar den här, After Sappho av Selby Wynn Schwartz, men den är vackert och intelligent skriven och jag tror den håller till slutet. Det känns lagom att ha med en bok får alla tre sommarmånaderna också och de två andra i dagens trio läste jag i juni och juli. Boken är inte helt olik Mia Kankimäkis bok Kvinnor jag tänker på om natten, som Ugglan & boken hade med i dagens trio, bara att det inte finns någon nämnd huvudperson som gör det där tänkandet, istället är det något sorts kollektivt ”vi” som berättar.

Sådan här lässommar har jag haft!

11 reaktioner på ”Tisdagstrion: Sommarens bästa (hittills)

  1. Bokföring enligt Monika

    Serien om de misslyckade spionerna har jag bara läst första boken i, men andra delen står här och väntar. Nu blir jag ganska så irriterad när du skriver att resten inte finns varken översatt eller på min streamingtjänst. Heller.

Lämna en kommentar