Vita lögner, röda hjärtan

Vilken bok? Vita lögner, röda hjärtan av Nora Dåsnes.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Land (enligt mina kriterier författarens hemland): Norge

Vad handlar boken om? Det är en serieroman om Tuva och det som Tuva skriver och ritar i sin dagbok. Hon börjar sexan och hennes ena bästa vän har plötsligt fått en pojkvän och är enligt egen utsago väldigt mogen, medan hennes andra bästa vän fortfarande vill leka i skogen och bygga kojor. I mitten står Tuva och vet inte vad hon riktigt vill.

Vad tycker jag? Det här är ungefär världens charmigaste bok om att gå i sexan. Och för en gångs skull är föräldrarna inte frånvarande eller oförstående heller när det blir problem, Tuvas pappa är en bra pappa. Om jag har sparat Tuvas pappas spellistor på min Spotify? Så klart! Fast jag kombinerade dem till en som jag döpte till Vita lögner, röda hjärtan.

Utmaningar: Boken har ganska rosa omslag, så den hamnar på punkten ”en bok med rosa omslag” i Kaosutmaningen. Den hade varit bra också på punkten ”en bok med bilder i”, men nu valde jag rosa, hela boken har liksom en rosa känsla.

Lämna en kommentar