Heartbreaker

Vilken bok? Heartbreaker av Sarah MacLean.

Var har jag fått tag på den? Nätshopping.

Land (författarens hemland enligt mina kriterier): USA.

Vad handlar boken om? Addie växte upp i Londons undre värld, där hennes far är ledare för ett av Londons mest kända gäng. Genom en välgörare får hon en andra chans på sin bröllopsdag (som också hade kunnat vara hennes dödsdag) och befinner sig nu i Londons societet och bidrar till att förhindra bröllop som inte borde äga rum. Henry, hertigen av Clayborn, har en bror som vill gifta sig och hemligheter han inte vill att någon ska få reda på. Addie och Henry hamnar på kollisionskurs redan vid första ögonkastet. Brodern och den tilltänkta bruden försvinner, kanske för att gifta sig i hemlighet men kanske för att någon ska röja dem ur vägen. Addie och Henry jagar dem genom England och försöker båda vara den första som hittar brudparet. Dock kommer andra hemligheter ikapp dem.

Vad tycker jag? Nu har jag läst två böcker i den här serien, och med serien prickar Sarah MacLean verkligen in det som är hennes styrkor. Hon är bra på romcom, och även om den här boken inte på det sättet främst är en rolig romance så finns det alltid humoristiska scener. I den här serien ofta kombinerat med explosioner, inte en nackdel. MacLean har också tidigare skrivit om personer som befinner sig utanför de högsta klasserna av olika orsaker, och det gör hon bra, och det tillåter henne också att förse sina romanfigurer med ett lite bredare register och mer handlingsutrymme. Men annars håller författaren sig till den mest klassiska av tidsperioder när det gäller romance. I hjärnan vet jag att regencytidens England inte var så här rolig och att det var betydligt mindre fart och fläkt, men i mitt hjärta vill jag tro att det skulle kunna vara så. Och det är tecken på en bra författare tycker jag.

Utmaningar: Solklar enemies-to-lovers i Romance Reading Challenge.

Lämna en kommentar