Tisdagstrion kräldjur

Oj, idag förutspår jag att det blir en utmaning att hitta böcker till Ugglan & bokens tisdagstrio: Kräldjur (ormar, ödlor, men även krokodiler, sköldpaddor).

Här kommer en som var ganska lätt att komma på ändå. Långt efter trilogin om Hungerspelen kom en bok som utspelar sig innan, och vi får se hur Coriolanus Snow blir president över Panem.

The colour of magic av Terry Pratchett. Den första boken om Discworld. Discworld som bärs upp av fyra elefanter som står på ryggen av en -tadaa!- sköldpadda, Great A’Tuin the Turtle. Jag blir lite ledsen när jag läser förordet till min slitna pocket från 1989. Det börjar så här: Terry Pratchett was born in 1948 and is still not dead. Nå, numera är han död.

Och ännu en vecka räddas jag av romanceböcker! Det var nu inget direkt ormliknande med den manliga huvudpersonen, dessutom var han viscount och inte någon prins, men däremot hade han omfattande planer på hämnd, om jag minns rätt. Elisabeth Hoyt är en romanceförfattare jag lite tappat bort på senare år, jag kunde försöka se vad hon skriver nuförtiden, nu då jag blev påmind om henne.

14 reaktioner på ”Tisdagstrion kräldjur

  1. Bokföring enligt Monika

    Nu hade det ju varit bra om jag hade läst någon bok av Terry Pratchett. Det börjar onekligen bli dags.

  2. Balladen om sångfåglar och ormar funderade jag på till min trio, men valde andra istället. Jag tänkte också på Terry Pratchett eftersom jag visste det där om sköldpaddan, men tror inte att jag har läst någon av böckerna om Skivvärlden.

Lämna en kommentar