Veckans kulturfråga: Kulturella verk som får dig att må bra

Linda på Enligt O har en kulturfråga varje vecka. jag deltar sällan men idag tänkte jag göra det.

Vilka kulturella verk får dig att må bra?

När det begav sig, det vill säga i högstadiet och gymnasiet, hade jag en låt jag alltid vaknade till varje morgon, Bon Jovis Someday I’ll be Saturday night.

När jag för några år sedan hade lite längre pendlingsväg till jobbet satte jag ihop en morgonspellista för att få morgonen att starta på rätt sätt (och inte somna). Den inleds förstås med ovannämnda låt, och sedan följer:

We’re not gonna take it – Twisted Sister
Summer of ´69 – Bryan Adams
I love rock n’ roll – Joan Jett
So what – Pink
These boots are made for walking – Nancy Sinatra
I’m gonna be (500 miles) – The Proclaimers
Enter Sandman -Metallica
Maybellene i hofteholder – Volbeat
The shoop shoop song – Cher

Om jag är trött och stressad eller annars lite nere så läser jag helst romanceböcker. Det finns inget som är så avstressande som romance. I början på min bloggkarriär, det vill säga för mer än tio år sedan, var det speciellt böcker av Amanda Quick jag läste när det körde ihop sig på något sätt. Jag har nästan helt slutat läsa hennes böcker, så nu för tiden är det bara helt enkelt någon romance som verkar passa, eller så läser jag om en bok av Mariana Zapata. Innan jul i år lyssnade jag på The wall of Winnipeg and me av Mariana Zapata, när jag kände julstressen slå till. Jag läser också annars romance, det är en favoritgenre, men det är definitivt också mitt bästa knep för att bli uppmuntrad.

4 reaktioner på ”Veckans kulturfråga: Kulturella verk som får dig att må bra

Lämna en kommentar