Tisdagstrio: ett barn blir fött

Nu har bloggen fått finna sig i att vara i skymundan några dagar, men nu ska det väl bli lite mer liv här igen. Det hände mycket, det är till exempel min tur att sköta kaffepausen för damkören ikväll, så igår kväll bakade jag mockarutor så det stod härliga till.

Ugglan & boken har gett ämnet Ett barn blir fött (födelser, graviditet, barn & bebisar) för den här tisdagstrion. Den första känslan jag fick av det här ämnet var jul, lite bibliskt så där: ett barn blir oss fött, en son blir oss given. Det kan till och med hända att jag haft just denna bibelvers att deklamera i något julspel i någon avlägsen forntid.

Inte så juligt i Linda Bengstdotters Beatrice, där en baby försvunnit. Jag kom att tänka på den här för det har ju kommit en ny bok av författaren i höst, men den innehåller inte polis Charlie Lager, om jag förstått rätt.

För några år sedan läste jag en spännande faktabok om barnmorskor på 1700-talet, De frimodiga. Barnmorskor, födande och kroppslighet på 1700-talet av Kirsi Vainio-Korhonen. Bra läsning för att vara en fackbok, och det var just på 1700-talet som barnmorskorna började få en formell utbildning.

Det är i del två i Elly Griffiths serie om Ruth Galloway, Janusstenen, som hon är gravid.

Jag har inte läst många böcker med barn i på senaste tiden. Undrar hur det kommer sig? Är det bara att det känns allt mera avlägset med barn och moderskap när barnen är utflugna?

11 reaktioner på ”Tisdagstrio: ett barn blir fött

Lämna en kommentar