Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra

Det är dags för en tisdagstrio, och ämnet Ugglan & boken ger är: ”Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra.”

Ni vet Skottland? Och sen har jag haft utmaningar ibland att läsa böcker från Skottland? Det här går inte att lösa på något annat sätt än att jag gör två tisdagstrion idag. En Skottland och en resten av världen.

Linda Gillard är en ganska okänd författare, och hon bor numera i Skottland. Den här boken, Emotional geology, utspelar sig på North Uist, och boken är lika vacker som pärmbilden. Och jag har dessutom aldrig ännu varit på North Uist, fast jag älskar Hebriderna.

En till bok som är lite mindre känd. In another light av Andrew Greig. En del av boken utspelar sig i Penang på 1930-talet, och en del i lite mer modern tid på Orkney, en son som undersöker sin fars liv.

Ingen trio om Skottland utan Ian Rankin och inspector Rebus. Maken var imponerad av hur bra jag hittade i Edinburgh när vi var där första gången. Det får jag tacka Ian Rankin för.

Den som misstänker att jag gråtit blod när jag uteslutit vissa böcker från Skottland från min trio har alldeles rätt.

Jag hade en härlig semester i Nederländerna i maj. Men jag cyklade aldrig runt IJsselmeer, och det borde jag faktiskt prova. Tror att det skulle bli som för personerna i Hajtänder av Anna Woltz, jag skulle knappast komma hela varvet runt, men jag skulle ju inte behöva ha lika bråttom som de har förstås.

Okej, en hel del av boken A Bollywood affair av Sonali Dev utspelar sig i USA, och dit har jag inte direkt någon önskan att resa. Men Indien tycker jag skulle vara spännande att se.

Det är faktiskt otroligt att tänka sig, men jag har aldrig varit i Berlin. Jag borde verkligen. Fast det säkert inte är som Berlin på 1920-talet (som i Babylon Berlin av Volker Kutscher), på gott och ont.

11 reaktioner på ”Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra

  1. Har varit i Berlin en gång, och det var inte en helt lyckad resa, men jag skulle vilja ge det en chans till. Skottland var vi i 2019, och jag skulle gärna tillbaka dit. Läste en bok av Rankin när vi var där, och det var verkligen användbart. T.o.m. telefonkiosken utanför hotellet där vi bodde fanns med i boken…

  2. Skottland vill jag gärna åka till. Rankins böcker är jättebra. Berlin och Nederländerna har jag varit i. men framför allt Berlin förtjänar fler besök. Indien skulle jag nog kunna tänka mig att hoppa över. kulturchocken för respekt med sig. har varit i San Francisco och New York men skulle gärna åka tillbaka till USA.

Lämna en kommentar