Tisdagstrion: långa böcker

Idag blir det att fundera i Ugglan&bokens trio för idag är temat de längsta böckerna jag har läst. Jag är inte 100% säker, men de här tre är nog av de längsta jag har läst i alla fall. Dessutom är två av de här böckerna sådana att det är flera böcker som getts ut inom samma pärmar, men det är så jag har läst dem.

Cryptonomicon av Neal Stephenson är ingen samling av flera böcker innanför samma pärm, den här är bara en bok och den är på 1152 sidor. Jag gillade den, om man har lite intresse för snåriga koder och kryptering och inte är rädd för långa böcker kan man gott prova den här.

Sabinas bok av Vibeke Olsson är en hel bokserie om antikens Rom på 4 böcker som gavs ut inom samma pärmar och det är boken som har nästmest sidor idag, tillsammans 1130 sidor.

Och sist ut idag är en trilogi av Nora Roberts som gavs ut som en bok, det blev 1006 sidor tillsammans.

En sån bok som Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, som även den är en trilogi innanför samma pärm, kommer bara upp till 864 sidor i den upplaga jag har i hyllan. Den versionen av Det/Stephen King som jag läste en gång i världen var uppdelad i två böcker, del ett och del två i skilda böcker. Därför tar jag inte med den här idag heller. Men mitt svar idag kommer med en viss reservation, det kan ju hända jag har läst någon tegelsten som jag inte kommer på just nu.

12 reaktioner på ”Tisdagstrion: långa böcker

Lämna en kommentar