Fem en fredag: Ordspråk

Idag handlar det om ordspråk i Fem en fredag. Jag deltar, en del av våra stuggäster reser hem idag (och en del har redan åkt) så jag har lite tid för mig själv och bloggen idag.

När sa du senast ”borta bra men hemma bäst”?

Det var i alla fall inte den här resan. Vi har haft övervägande bra väder, det har blivit mycket skidåkning, pilkfiske, skoteråkning och bastu. Man blir lite ovan med barn när ens egna är vuxna, så ibland känns det lite väl livligt, men fördelen är förstås att det för det mesta finns piggt och aktivt sällskap till allt.


När senast upplevde du ”delad glädje är dubbel glädje”?

Jag tar det som ligger närmast i tankarna just nu- det ÄR kul att ha sällskap i fjällstugan.

Vad har ”gömts i snö, och kommer upp i tö”?

Jag ska berätta historien om en bekants simdräkt. De har en sommarstuga vid havet, inte långt från vår sommarstuga, och en gång på hösten hade de varit nere, eldat bastun och simmat. Då simdräkten var våt hängde hon upp den på tork ute istället för att sätta in den i stugan. Det ville sig inte bättre än att det var dags för årets första höststorm innan hon hade tillfälle att åka ner till stugan igen, och simdräkten fanns ingenstans mer. Havet frös igen ganska snart efteråt. Följande vår när isarna började smälta hittade hon sin simdräkt i strandkanten, infrusen i havsisen. Hon räddade förstås den, tinade fram den ur isen och använder så vitt jag vet fortfarande samma simdräkt på stugan.

När talade du senast om trollen?

Nättrollen talar jag om en hel del i jobbet, jag kan tänka mig att det blir ännu mer nu efter semestern med den rådande situationen i världen. Men jag skulle bli väldigt förvånad om ett av nättrollen dök upp när jag pratade om dem.

Ingen kan allt, men alla kan något – vad kan du?

Jag är ganska stolt faktiskt över att jag lärt mig en del om stickning. Jag har mycket att lära ännu, men att få till saker som fungerar att ha på sig, det är jag stolt över.

Jag är kanske lite mindre stolt över gårdagens fångst, men det är min första och enda fisk jag fått då jag pilkat, så..

7 reaktioner på ”Fem en fredag: Ordspråk

  1. Kul att läsa dina svar på frågorna, känns genomtänkt. Tänkte vara med på veckans fem en fredag men har lite idétorka på vad jag ska svara. Gillar att få läsa om din bekantas simdräkt, passar verkligen bra in på temat om det som göms i snö….

  2. Ja, kul att läsa om dina ordspråk! Jag tänkte skriva att jag var bra på att sticka också, men egentligen är jag bättre på att skriva 😉
    Det här uttrycket att inte gå utan pengar, för då kan hundarna pinka på en, det vet jag inte varifrån det kommer. Hade aldrig hört det tidigare. Min Sigge var uppväxt i Västra Götaland och i Småland.
    Ha det fint!

  3. det ser visst ut som om du kan sticka! jag tycks tvärtom ha tappat den förmågan. förr stickade jag ganska mycket. men handarbete är avkopplande och en kan ju lyssna på någon bok på samma gång.

  4. Paula Merio

    Vilken gullig liten firre som fastnade på kroken. Kanske släppte du den tillbaka så den får växa till sig lite, … Tröjan du stickat är ett konstverk! Jag ärvde tyvärr inte min mammas handarbetstalang.
    Jag har knappt varit på fjällsemester, har aldrig åkt slalom. Men bor i snörika trakter så jag kan njuta av vinter och sköna skidspår. Fast just nu verkar det kört för den här säsongen..
    Trevlig helg

  5. Violen

    Det var då en lite fin fisk! Det är inte de största fångsterna som är viktigast, ibland kan en liten fångst kännas som en seger. Vilka fina stickalster du visar! Sockarna är superläckra!
    Trevlig helg!

Lämna en kommentar