Döda lejon

Vilken bok? Döda lejon av Mick Herron.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Land (författarens hemland enligt mina kriterier): Storbritannien

Vad handlar boken om? Del två om de misslyckade spionerna i Slough House. I den här boken är det två olyckliga MI5-anställda som finner sig i Slough House och det vanliga klassificerandet av parkeringsböter och tittandet på övervakningsfilm pågår. Men chefen Jackson Lamb blir intresserad av ett till synes naturligt dödsfall då en före detta underrättelseagent hittas död på en buss. Samtidigt får två av de ”slöa hästarna” ett uppdrag av riktiga MI5, en rysk oligark vill föra hemliga förhandlingar om eventuell oljehandel.

Vad tycker jag? Jo, jag har fortfarande sympatier för de misslyckade typerna på Slough House. De hamnar alltid i saker som överstiger deras förmågor- men det är i och för sig inte saker som någon skulle tycka är enkla. I den här boken är det faktiskt en del arv från Kalla kriget, och jag sa ju i förra boken att jag är glad att det inte handlar om det. Men när jag står inför faktum så läser jag med nöje. Få se, jag får väl börja spåra böckerna på engelska nu, jag vet inte om jag kan vänta på att de översätts?
Jag får inte in de här böckerna i någon utmaning tyvärr. I så fall får jag överväga att till exempel ändra namn så mina initialer skulle bli M H som författaren kanske? Om jag blir desperat i slutet av året vet man ju inte, det kan kännas som en rimlig lösning då..

En reaktion på ”Döda lejon

Lämna en kommentar