Tisdagstrion: Afrika

Jaha, hur täcker man in en hel kontinent på tre böcker? Idag är temat ”Afrika” i Ugglan&bokens tisdagstrio.

Under frangipaniträdet | Stockholms Stadsbibliotek

Under frangipaniträdet av Mia Couto är en sorts deckare, och den utspelar sig i Moçambique.

11374233

Jag gillade En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Sedan har det inte blivit så många fler, jag började på Americanah en gång, och jag hittade Lila hibiskus på bokbyteshyllan vi har på jobbet så den fick följa med hem nu i höstas. Ja, och boken handlar alltså om konflikten i Biafra.

Yacoubians hus

Om jag verkligen ska försöka mig att gå över hela kontinenten så saknas en bok från Nordafrika. Det blir Yacoubians hus av Alaa Al-Aswany, och här är vi i Egypten.

14 reaktioner på ”Tisdagstrion: Afrika

Lämna en kommentar