Veckans kulturfråga

Det var en tid sedan jag funderade på veckans kulturfråga av Enligt O, men idag var det en sån bra fråga och den passar så bra i och med nyår.

Vilken för dig ny favoritförfattare upptäckte du 2021?

Jag har faktiskt inte tänkt på fjolårets läsning ur den synvinkeln. Och jag kommer faktiskt att svara en författare som inte finns utan är en pseudonym: Ambrose Parry. Det är sällan jag får tag på en bok, eller egentligen en bokserie, som passar mig och mina läsvanor bättre. Utspelar sig i Skottland, på 1800-talet. Det finns ett mysterium som ska lösas, men man vill också lösa mysteriet med att kunna söva ner folk för att operera dem. Det finns ett distinkt ifrågasättande av kvinnornas roll i samhället. Bara bra saker, med andra ord.

48577176
56111023

Ambrose Parry är Chris Brookmyre och Marisa Haetzman, äkta makar bosatta i Edinburgh. Chris Brookmyre är författare och Marisa Haetzman är anestesiläkare. Jag läste till och med en bok av Chris Brookmyre, inspirerad av hur mycket jag gillade hans samarbete med frun, och det var faktiskt också bra, men inte en riktigt lika stor fullträff som denna serie för mig. Det finns en tredje del i serien på engelska redan. Jag kommer nog att läsa den.

10 reaktioner på ”Veckans kulturfråga

Lämna en kommentar