Tisdagstrion: Isigt, kallt eller vitt

Ja ni ser ju temat för Ugglan & bokens tisdagstrio i rubriken redan: Isigt, kallt eller vitt. Nu passar alla tre sakerna in ganska bra också på miljön utanför huset där jag sitter och skriver det här. Förutom kanske kallt, då. Det är inte så himla kallt just nu, vilket har lett till en del snöblandat regn (Novellix’ julkalender hade prickat ganska rätt igår den 13.12 då novellen var Snöblandat regn av Stig Dagerman) och det i sin tur har lett till att det blivit isigt på vägarna. Men ännu är det alltså vitt ute, fast vem vet hur länge.

24886019. sy475

Jag lyssnade på den här historien som ljudbok, Six-gun Snow White av Catherynne M Valente. Och ett av bevisen på att alternativa sagor är något jag läst betydligt längre än nu i höst då jag haft det som ett litet tema för min läsning. Valente är en författare jag tycker att jag läst allt för litet av, för det jag läst har verkligen varit min slags böcker.

16419778. sy475

Vit som marmor av Carina Burman är det länge sen jag läste men jag minns boken med glädje. Jag tror dessutom att det här är den enda boken jag läst i serien om Euthanasia Bondeson.

55219516

Jamen den här blir bra som tredje bok, Kalla, vita vinternätter av Christoffer Holst. Mer mys än mord, och julfirande i fjällen.

Det blev alltså en trio med vitt på något sätt i titeln.

22 reaktioner på ”Tisdagstrion: Isigt, kallt eller vitt

Lämna en kommentar