Tisdagstrio: Bröllop och begravning.

I dagens trio har Ugglan & boken temat ”bröllop och begravning”. Min första tanke är ingen bok utan en film. Ja, alla vet säkert vilken film jag tänker på, Four weddings and a funeral förstås. Och jag skulle gärna vilja ha med lite från det som var min första tanke, även om det inte riktigt hör till dagens trio. Med tanke på att detta inte är en filmblogg, och att jag även annars har en hel del dikter här på bloggen nu i december, så tycker jag det passar UTMÄRKT med en dikt. Ja, naturligtvis är det DEN dikten, Stop all the clocks av W.H. Auden.

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.

Nu byter vi spår till bröllop.

18136549

Julie James är ett säkert kort om man vill läsa en romantisk komedi. Inte alltid så mycket som händer i boken, men ganska kul ändå och hon har ett mycket säkert öga för personkemi. Här är det systern till bruden och brudgummens best man som på grund av brudparet hamnar i närkontakt , för att inte säga på kollisionskurs, med varann och det slår gnistor.

1964755

Här kommer ett tips till alla som gillar att läsa om mat och matlagning i sina böcker: The wedding officer av Anthony Capella. Kapten James Gould befinner sig i andra världskrigets Italien för att försöka avstyra oövertänkta bröllop mellan brittiska soldater och italienska kvinnor. Det går rätt bra ända tills änkan Livia börjar laga mat åt soldaterna.

2206449

Inte så enkelt att hitta en bok med begravningar som tema. Vad det blev är den här: Mistress of the Art of Death av Ariana Franklin. Huvudpersonen Adelia är vad som idag skulle kunna kallas rättsläkare och hon blir kallad till Cambridge för att utreda en rad dödsfall på uppdrag av kung Henry. Idag får en medeltida rättsläkare vara tillräckligt för att få till en bok som lite går åt begravningshållet. Och jag borde förresten fortsätta läsa den här serien, jag gillade de två böckerna jag läste.

20 reaktioner på ”Tisdagstrio: Bröllop och begravning.

  1. Men snälla… den dikten får mig alltid att bryta ihop. Oavsett hur bra jag har klarat mig fram till dess, i filmen, så slutar det alltid så. Precis där. Till och med nu.

Lämna en kommentar