Tisdagstrion: Black lives matter

Ugglan & boken har tema ”Black lives matter” på veckans tisdagstrio.

Jag får ta och börja med förra tisdagens snilleblixt:

30237404. sy475

Först tar vi och avklarar frågan ”har jag läst An extraordinary union av Alyssa Cole redan?” Nej, det har jag inte, men jag är ungefär halvvägs. Sen frågan ”varför passar den in på Black lives matter?” Det är inte bara det uppenbara i att boken har en mörkhyad huvudperson, det tycker jag inte räcker. Huvudpersonen är dessutom spion för Nordstaterna under amerikanska inbördeskriget, och genom att hon är svart har hon unik möjlighet att placera sig i ett sydstatshushåll som en i det närmaste osynlig person. Det innebär att hon som föddes som en fri människa plötsligt är i en slavs position. Hon gör ett bra jobb, då det kommer en annan person in i bilden som ska vara hennes kontakt i spioneriet, och kaos bryter ut. Också känslokaos.

49519882. sy475

Den här boken läste jag på grund av jobbet, men också en person som inte är ute efter att utveckla ungdomsbokhyllan i ett bibliotek ska läsa The hate U give av Angie Thomas. Den här boken är nämligen spännande, välskriven, och får en att verkligen känna hur det är att vara svart i USA. Starr Carter blir vittne till hur en polis skjuter en barndomsvän, Khalil. Khalil var obeväpnad. Angie Thomas har skrivit två andra böcker också som blivit översatta till svenska, Min tur nu och Betongrosor, men dem har jag inte läst ännu.

9831947

To kill a mockingbird av Harper Lee kommer med för att jag läste den i somras, och det är en klassiker. Och eftersom det är en klassiker så tror jag inte jag säger så mycket mer om den här boken.

28 reaktioner på ”Tisdagstrion: Black lives matter

Lämna en kommentar