Tisdagstrion: Klassiker

God tisdag morgon! Idag vill Ugglan & boken höra om ”klassiker jag har läst eller vill läsa” i tisdagstrion.

Jag brukar för det mesta, om det är möjligt, bara ta böcker jag har läst i den här typen av inlägg. Idag blir det inte så, idag tänker jag börja med en klassiker jag inte läst.

22010842. sy475

Det känns smått otroligt att jag inte läst To kill a Mockingbird av Harper Lee. Det är ändå svindlande nära att så ska ske nu- jag sorterade lite i hyllorna med engelskspråkiga böcker på jobbet och oj så frestad jag kände mig när jag stötte på den här boken då.

5470

Nämen, det blir en till jag skulle vilja läsa/ borde ha läst för länge sen. Jag läste Animal Farm, men 1984 av George Orwell har jag faktiskt inte läst. Jag tror den äldre pepparkakspojken har den i hyllan, förresten. Det vore alltså också en klassiker som det inte skulle vara så svårt att ta sig an. En annan orsak att läsa Orwell är ju att han en tid bodde på ön Jura i Hebriderna. Det var väl just på den ön som en stor del av 1984 skrevs. Jura är en av öarna i Hebriderna dit jag INTE varit än. Men förr eller senare ska jag nog dit. Om inte annat så är Jura whiskyn utmärkt.

Mord på Allhelgonadagen | Boksampo

Den senaste klassikern jag faktiskt läst är Mord på Allhelgonadagen av Agatha Christie. Den fick jag för mig att läsa till Allhelgona ifjol. Jag skrev att den var okej. Lämplig läsning för säsongen var den i alla fall.

13 reaktioner på ”Tisdagstrion: Klassiker

  1. Ojdå, jag har läst alla tre! Det händer inte alltför ofta. Tre bra böcker, även om den första inte passade mig så bra, eftersom jag ofta har väldigt svårt för barn som berättare.

  2. De två första har jag läst, men To kill a Mockingbird minns jag nästan inget av. Hmm. Mord på Allhelgonadagen tror jag inte att jag har läst, men det vore roligt att göra det.

  3. De första två har jag läst – väldigt bra båda två – men inte Christies. Ibland blir jag sugen på ett riktigt Christie-maraton – det finns ju en del att välja på – men än har det inte blivit av.

  4. Åsa

    Klart du ska läsa de första två. Christies bok har jag dock inte läst, verkar säsongsanpassad läsning senare i år då. 🙂

Lämna en kommentar