Tisdagstrio: mat och dryck

Idag ska tisdagstrion handla om mat och dryck. Och jag måste nästan (okej, inte måste då, kanske, men jag gör det ändå) ta och göra två olika trios. Jag har nämligen några ganska kul kok- och bakböcker som blir en trio, men eftersom jag gillar att läsa om mat i böcker så kommer det även en trio vanliga böcker där mat förekommer i en stor roll.

23507232
8295738
2296108

Scone with the wind- cakes & bakes with a literary twist, Recipe for murder- frightfully good food inspired by fiction och Literary Feasts – recipes from the classics of literature. Nu måste jag erkänna att jag faktiskt aldrig lagat något ur de här böckerna. Ingen Flapjack & the Beanstalk, ingen Banana Karenina. Ingen Koliva som Medea skulle ha gjort den, ingen Beet in a salty crust à la Mr Hyde. Nej, inte ens Mr Micawber’s rum punch har jag provat. Någon gång ska jag ta mig för att både läsa böckerna och baka eller laga de här recepten som inspirerats av böckerna.

Över till böcker som inte är receptböcker!

Recipes for Love and Murder: A Tannie Maria…
1964755
41154302

Tannie Marias recept på kärlek och mord av Sally Andrews och The wedding officer av Anthony Capella är två favoriter som jag läst för relativt länge sen, men som jag hjärtligt rekommenderar för den som liksom jag gillar mat i böcker. Pride, prejudice and other flavors av Sonali Dev lyssnade jag på i höstas, och jag har nog inte läst någon matbok efter den tror jag. Den blir kanske inte en lika stor favorit som de två första böckerna i trion, men är alldeles bra att läsa för den som gillar mat och kärlek i böcker.

25 reaktioner på ”Tisdagstrio: mat och dryck

  1. Vilka roliga böcker och titlar du har idag. Och inte behöver man nödvändigtvis laga till rätterna i böckerna man har. För mig räcker det så gott att läsa om dem. 🙂

  2. Den första trion ser ju väldigt spännande ut, alla tre böckerna. Men jag vet ju hur dålig jag är på att använda kokböcker. I den andra trion känner jag inte igen någon av böckerna (heller). Blev mest nyfiken på den sista – och så säger du att de andra två var bättre, ha ha. Får kolla upp dem lite närmre.

Lämna en kommentar