Veckans kulturfråga om barnböcker

Enligt O har sin kulturfråga varje vecka och idag handlar det om barnböcker.

Vilka favoriter har du bland gamla och nya barnböcker?

Bland nya barnböcker ska jag dela med mig av en härlig bok som jag upptäckte alldeles nyligen: Molnbullar av Baek Heena.

50483383

Alldeles underbara bilder och en ljuvligt stillsam bok. Det finns två till böcker översatta till svenska, men dem har jag inte bekantat mig med än. Här skrev jag om boken då jag upptäckte den i september.

När det gäller äldre barnböcker, jag tänker då sådana som var mina favoriter när jag vara barn, har jag det lite svårare. Det finns förstås Johans jul (Eva von Zweigbergk), en julfavorit när vi var små- och det är snart jul.

Jag läste en del för pepparkakspojkarna också. Böckerna om Gittan av Pija Lindenbaum brukade vi tycka om. Det är väl i kategorin medelålders barnböcker det då? Inte nya, men inte direkt äldre heller.

Gittan och gråvargarna

6 reaktioner på ”Veckans kulturfråga om barnböcker

  1. Har hört talas om Molnbullar och ska nog försöka läsa den, jag brukar läsa barnböcker emellanåt eftersom jag är allmänt road av genren och tycker att det är så viktig litteratur. Lindenbaum har gjort några höjdare, i egen stil!

Lämna en kommentar