Tisdagstrion miljö och klimat

Miljö och klimat som tema idag på tisdagstrion. Jag läser inte jättemycket böcker jag genast skulle placera in under den här rubriken. Men en bok dör genast upp i minnet så den kommer här:

Memory of Water by Emmi Itaranta

Teemestarin kirja av Emmi Itäranta. Den heter Memory of water på engelska, Minnet av vatten på svenska. Vi är någonstans i norr, det är brist på rent dricksvatten och Norias släkt är temästare vilket innebär att de vaktar en hemlig källa med rent vatten.

Världen efter kärnvapenkatastrofen tror jag att jag räknar hit till kategorin också. Det är problem med miljön, minst sagt.

Det blir den här som tredje, det är en dystopi och vi lever i en värld där vatten igen är en mycket begränsad resurs och det är ofta sandstormar. Jag antar att det är någon form av miljökatastrof som har orsakat den här dystopiska världen.

21 reaktioner på ”Tisdagstrion miljö och klimat

  1. Metro 2033 har jag läst. Tyckte den var riktigt bra. Minnet av vatten var jag nyfiken på när den kom, sedan har den försvunnit så tack för påminnelsen.

Lämna en kommentar