Tisdagstrion: eld

Idag prioriterade jag att sova imorse, så därför kommer min tisdagstrio såhär på kvällskvisten. Alltså jo, jag vet att man kan skriva klart och tidsinställa också, men det är inte en sån period i mitt liv just nu när jag skulle vara så rationell och planera i förväg. Jag prioriterar promenader och sömn.

I Sverige firar man Valborg med eldar. Här är det påskbrasor som gäller. Jag fick akut behov av påskbrasa den här påsken, bara för att det inte gick att ha stora påskbrasor med publiktillställningar tror jag, för det är några år sedan vi ”gjorde” påskbrasor riktigt, helst ska man ju ha med sig litet barn utklädd till påskhäxa eller påskhare eller nåt till brasan också, och det har inte riktigt funnits såna barn hos oss på många år. Alltnog, jag fick alltså akut behov av påskbrasa och drog ihop en liten rishög vid sommarstugan som maken fick bränna upp. Han är bra på många sätt, min man, och om jag har idéer kan jag oftast räkna med stöd. Men, eldar är alltså temat för tisdagstrion den här veckan, och jag tycker jag hittade tre bra böcker!

 

6250211120371043168374

Först del två i en serie som började med ”Graceling”. Jag gillade, det är fantasy, men det börjar vara läge sen jag läste. Nästa bok är också del två i en serie om advokaten Shardlake i 1500-talets England. Den här serien har inte översatts till svenska vad jag vet, men nog till finska. Och sen Små eldar överallt, som gav mig en stunds bra läsning i november ifjol!

 

10 reaktioner på ”Tisdagstrion: eld

  1. Jag har inte läst någon i din trio, men den där Små eldar överallt är ju med på typ hälften av alla trior den här veckan. Blir ju nyfiken 🤔

Lämna en kommentar