Fem en fredag: Hamstring

Jag är som vanligt lite sen i starten, men tänkte ta och svara på Elisamatildas fem fredagsfrågor idag. Det handlar om hamstring, ett rätt aktuellt ämne just nu. Jag trodde inte att vi här på landet skulle drabbas av den stora hamstringshysterin, men jag fick en viss förvarning igår på förmiddagen när en av våra biblioteksbesökare sa att hon aldrig hade sett lokala affären ha så många kassor i jobb ens kring jul men att det ändå varit långa köer. När jag gick för min vanliga helgshopping igår kväll var det enkelt att välja vad det skulle bli för mat i helgen, det var helt enkelt att ta det som fanns kvar i hyllan. Nå, mer om hamstring ska jag säga med hjälp av Elisamatildas fem frågor.

Vad är något du ser till att alltid ha hemma?

Bloggkatten och jag överlever inte utan yoghurt. Osmaksatt, ofta turkisk men andra sorter funkar också. Vi ska ha det till frukost om så världen går under. Eller om allt är väl i världen, som här nedanför en sommarmorgon på stugan.

wp-image-1245417014jpg.jpeg

Vad behöver du fylla på med i skafferiet?

Inte så mycket just nu. Jag har skapligt med sådana torrvaror och konserver som vi använder, jag har helt enkelt oftast sånt på lager. Med det sagt, i mitten på veckan gjorde jag en inventering och fyllde på med tomatsås och kokosmjölk.

Har du gjort några extra inköp med anledning av Coronaviruset?

Njaa, som jag sa här ovanför- jag blev så pass influerad av hamstringsvågen nog att jag gick igenom hyllorna och frysen och kompletterade lite. Men det jag köpte var ju sånt som vi brukar ha i skåpet och som jag just då inte hade så mycket av.

Det som jag faktiskt hamstrade av, var värkmedicin. OM jag skulle få viruset så tänker jag att jag hör till dem som skulle få huvudvärk och all möjlig värk, det får jag nämligen av alla slags förkylningar och influensor. Så värkmedicin vill jag inte vara utan.

Hur handlar du vanligen din mat?

Jag försöker köra med planering och två besök i affär per vecka. Det går inte alltid, men ofta. Två besök per vecka därför att till helgen ska jag handla för fyra personer då sönerna kommer hem, och sen på måndag går det bra att handla för oss två för hela arbetsveckan. Det känns lättast att planera så, en skild planering för veckan och en skild för helgen, när vi är så olika antal personer. Det som jag har svårast med i min planering är att se till att jag har jobblunch att ta med varje dag i veckan. Å andra sidan är det helt okej, till och med kul, att gå ut och äta lunch, men det blir rätt dyrt om det blir ofta. Målet är max en lunch på restaurang per vecka.

Vilken vara är oersättlig om den skulle ta slut?

Alltså, det är ju egentligen inte toapapper. Som en person sa igår: om det blir total kris och slut på wc-papper så har ju alla dusch. Dom flesta har till och med en handdusch bredvid wc:n. Det är lite bökigt, men det går att bli ren. Jag röstar på batterier. Det finns mycket man klarar i fall av strömavbrott bara det finns batterier.

Jag märker då jag funderar på beredskap och reserver, är det störningar i strömtillförseln som jag omedvetet planerar för, i och med att det händer någon gång varje vinter att vi blir utan ström kortare eller längre tid. Men i ett sånt här fall är det väl inte det som är bekymret, nu är det väl det att man borde ha ett litet lager mat för att inte behöva gå ut om man blir sjuk. Däremot lär väl el och vatten fungera. Det går nästan automatiskt att tappa upp vatten i hinkar och flaskor när de varnar för hård vind i väderleksrapporten, men jag har mindre erfarenhet av att ha behov av ett matförråd.

 

 

 

13 reaktioner på ”Fem en fredag: Hamstring

  1. Det är klart att man behöver batterier – det tänkte inte jag på. som väl är har maken alltid ett lager av sådana. Precis som du bor vi på landet och har därför ett ganska ansenligt lager av basvaror hemma inklusive papper. Men inte tänker man på att det skulle ta helt slut!
    Däremot, som du skriver, är det helt naturligt att ständigt ha vatten i hinkar och andra kärl om det skulle bli strömavbrott. Det första som tar slut för oss då är ju just vattnet. Och DET är det inte lätt att vara utan.
    Ha det gott önskar
    Ingrid

  2. Håller faktiskt helt med dig vad gäller batterier. Det har vi lärt oss den hårda vägen efter ett flera timmars långt strömavbrott för några år sedan. Visst hade vi ficklampor i alla möjliga storlekar hemma, men batterierna i dom hade ju dött för länge sedan. Efter det köpte vi en drös med batterier i olika storlekar. Å dom står så fint i kylskåpet.

    Ser att du heller inte ha hamstrat.

  3. Åsa

    Kom på att det vore bra o få handlat för veckan tidigt idag på söndagen, istället för nästkommande vecka. Hade aldrig trott att det skulle se så urplockat ut på hyllorna trots att affärerna just öppnat, även här i lilla Norrtälje. Behöver dock inte haka på hamstringsvågen, har ett litet prepping-förråd för alla oförutsedda händelser. Känns bra. Undrar hur situationen skulle bli om hela Stockholms län sattes i karantän? Men så långt behöver det säkert inte gå. Kan man hoppas.

  4. paulamerio

    Du resonerar klokt du, att äta lunch ute är väl inte ens aktuellt denna vecka längre, Toapapperskrisen är fantastisk, ikväll såg jag inslag på nyheterna från Edet pappersfabrik där man garanterade att jättelager ligger och väntar, ingen behöver bli utan.
    Ha en skön vecka, så gott det går

  5. Hmmm …. batterier tenke jeg ikke på! Gode svar fra deg forresten. Dopapir er muligens det de fleste ikke vil gå tom for. Rett før kaffi, for de som må ha den drikken daglig.

  6. Pingback: Fem en fredag v. 12: Väntan - elisamatilda.se

Lämna en kommentar