En smakbit ur Mördande seans

Det är dags för en smakbit ur min läsning, och idag läser jag en Agatha Christie, en mordhistoria som utspelar sig i en liten engelsk idyll, det är vinter och snöstorm och förstås blir någon mördad.

Bildresultat för mördande seans

Smakbiten kommer från början av boken:

Major Burnaby tog på sig galoscherna, knäppte överrockskragen i halsen, tog ner en stormlykta från en hylla vid dörren och öppnade försiktigt ytterdörren till sin lilla villa och kikade ut.
Den scen som mötte hans ögon var typisk för den engelska landsbygden sådan den framställs på julkort och i gammalmodiga melodramer. Överallt låg snö- i höga drivor och inte bara ett några centimeter tjockt lager. Det hade snöat i hela England de senaste fyra veckorna och här uppe i utkanten av Dartmoor låg snön drygt en meter djup. I hela England klagade husägarna över brustna vattenledningar, och att vara god vän med en rörmokare- eller till och med hans hjälpreda- var den mest efter traktade av alla utmärkelser.
Här uppe i byn Sittaford, som låg ensligt och som nu var nästan helt isolerad, var den stränga vintern ett mycket påtagligt problem.
Men major Burnaby var en modig man. Han fnös två gånger, grymtade en gång och marscherade beslutsamt ut i snön.

Vi hade lite snö här, men nu har den smält igen och det är dystert och regnigt. Få se om vi alls får någon snö till jul. Så jag försöker få lite snö- och vinterkänsla ur böckerna istället, den här andra advent.

adventsljus2

21 reaktioner på ”En smakbit ur Mördande seans

  1. Åsa Carlsson

    Efter dina beskrivningar verkar ni alltid ha samma väder som vi har här, kanske samma breddgrad? Agatha Christies bok har jag nog inte läst, låter riktigt lockande hursomhelst. Tack för smakbit!

  2. paulamerio

    ja sannerligen är det oklart hur det blir med julsnö. Vi fick nog 15cm nysnö i morse, nu har det blivit varmare, 2 plusgrader, och det regnar småspik. Så att sitta och läsa varvat med sportsändningar passar mig bra. Christie har jag inte läst, men jag har ju inte undgått att se hennes mordhistorier på film!
    Tack för smakbit och trevlig andra advent trots sunkväder

  3. Lite snö till jul skulle inte vara helt fel. Idag har det regnat hela dagen och varit 8+C här. Ger inte precis någon vidare adventsstämning. Jag gillar Agatha Christies böcker och just denna har jag läst.
    Tack för smakbiten!

Lämna en kommentar