Tisdagstrion: Favoriter från barndomen

books-462579_1920 (1)

Nu är det tisdag. Idag ska tisdagstrion handla om favoriter från barndomen. Ens minne kan verkligen fungera på underliga sätt. Jag hade en favoritbok i dagis som jag inte alls längre minns vad det var för en bok, bara att den handlade om ugglor, och att det fanns många fina ägg i boken. Men jag har inte sett den boken någonstans efter det.

Men klart jag hade andra favoriter!

God natt, Alfons Åberg

God natt, Alfons Åberg kunde jag nästan utantill redan som barn. Och sen efter att ha läst den otaliga kvällar för mina egna pojkar så har den nog för evigt etsat sig in i mitt minne. Här är Alfons Åberg, fyra år. Han är snäll ibland, och busig ibland..

Bildresultat för flambards böcker

Som jag minns det fick jag böckerna om Flambards till jul en gång och tillbringade jullovet med att läsa dem. Nu är ju minnet lite opålitligt ibland, men det var i alla händelser vinterväder när jag läste dem. Ni kan tänka er så glad jag blev när jag hittade trilogin om Flambards i bokmagasinet på jobbet, mina egna exemplar har för länge sen försvunnit.

Mamman och den vilda bebin

Den här boken var också en favorit. Jag tror det delvis beror på att den rimmar. Annars vet jag inte riktigt vad som lockar med den här busiga bebin. Ja, bilderna är fina också förstås.

Det blev två favoriter från när jag var riktigt ung, och en från när jag var lite äldre.

20 reaktioner på ”Tisdagstrion: Favoriter från barndomen

  1. Alfons och Vilda bebin är sådant som jag läst för mina barn, som först. Aja baja Alfons Åberg är en favvis. Vilda bebin är ju helt underbar. Jag kan en hel del utantill, ha ha. Flambards låter väldigt bekant, men jag kan absolut inte placera den

Lämna en kommentar