MirrorMask

Vilken bok? MirrorMask av Nail Gaiman.

Var har jag fått tag på den? Lyssnat i ljudbokstjänst.

Vad handlar boken om? Om jag har förstått saken rätt så är det här en historia som först blev film, men som sen blev en bok, och tydligen också en ljudbok. Det är Helena som växer upp på familjens cirkus och drömmer om att rymma till den riktiga världen. Helenas mamma blir sjuk, och vi får följa en av Helenas drömmar (eller en resa till en annan värld), där allt är annorlunda, men också väldigt lika.

Vad tycker jag? Nu när jag har mindre lyssningstid för ljudböcker är det bra med en lite kortare bok (novell? novella?) att lyssna på. Och Neil Gaiman är Neil Gaiman är Neil Gaiman och jag är ett fan. Dessutom har jag kommit till att hans historier funkar att lyssna till, BBC Radio 4 brukar sända radioteater baserad på hans böcker/historier kring jul och det kan jag hjärtligt rekommendera om det är så att någon av dem återkommer nästa jul! Jag såg någon som jämförde boken och filmen och sa att boken var en blek kopia, att färgerna och cirkusvimlet och drömvärlden inte riktigt kom fram i boken, men jag tyckte det kom fram bra åtminstone när jag lyssnade.

Utmaning: Var passar det här in i bokbingo då? Jo, det får bli en bok med ett slott eller en borg, dels blir Helena fast i ett slott när hon misstas för att vara en prinsessa som rymt, och dels har Valentine (jonglör och Helenas hjälp i historien) ett eget flygande torn, som han dock blivit osams med (bara Neil Gaiman kan komma på sånt).

En reaktion på ”MirrorMask

  1. Pingback: Läst i juni – BOKHYLLAN I PEPPARKAKSHUSET

Lämna en kommentar