Helgfrågan vecka 5: Omslag och spel

e36b1-fotoflexer_photo4

Jag brukar svara på Mias helgfråga på torsdag, i alla väder. Men inte igår. Istället firade jag Marthaförbundets 120-årsdag med världens största marthamöte. Finns det någon motsvarande kvinnoorganisation i Sverige, en organisation för vardag, hem och gemenskap? För 120 år sedan grundades ”en organisation vars uppgift var att förbättra situationen i hemmet och höja välmåendet”. Och idag? ”Vi marthor förändrar världen, inte genom att tala med stora ord, utan genom små handlingar i det stora” (Lånat ur festtalet igår). Mycket trevlig kväll, men inga krafter kvar att blogga efter det!

Så jag får väl ta och svara på helgfrågan idag istället! Har du några förslag på snygga omslag? OM jag har!

Jag börjar med ett som ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

Den sovande och sländan

I verkligheten ser man nämligen att rosorna är på ett skyddsomslag, medan bilden på prinsessan är på ”den riktiga” pärmen, vilket gör att effekten faktiskt blir lite som törnrosor som växer över prinsessan (det är ju Neil Gaimans version av Törnrosa).

Seglats i september

Så där generellt sett gillar jag omslag som är blå eller lila, och det får gärna finnas någon form av hav på dem, sådana omslag brukar bli mina favoriter.

Och så bonusfrågan: Gillar du att spela spel? 

Spel på datorer och spelkonsoler kan jag inte säga att jag gillar för jag spelar inte sånt. I alla fall nästan aldrig. Sällskapsspel kan ju vara kul ibland, till exempel Monopol eller Trivial Pursuit. Men inte heller sådana spel spelar jag så ofta. På mobilen har jag slutat spela Candy Crush, det har gått över ett halvår nu utan att jag spelat något på mobilen. Jag kan tycka att det tar för mycket tid.. Däremot händer det att vi spelar kort. Speciellt när vi är ute och reser.

21 reaktioner på ”Helgfrågan vecka 5: Omslag och spel

  1. Neil Gaimans bok är ju så vacker! Den har jag inte sett tidigare. Men jag måste läsa något av honom snart, jag har bara läst hans illustrerade serie om Sandman och han syskon, och det var nästan tjugo år sedan och jag förstod nog inte allt i dem heller.

    Vilket intressant förbund du nämner! Det måste jag googla på.

Lämna en kommentar