Tematrio vit

Ny vecka, ny färg i Tematrion! Den här veckan är färgen vit. Få se då vad som dyker upp ur minnets djupa skrymslen.

Ganska vit pärm, ordet ”vita” i titeln, och en himla bra deckarserie från Shetlandsöarna. Min första bok i trion blir Vita nätter av Ann Cleeves.

Inte riktigt lika vit pärm, men ordet ”White” i titeln gör att den här är kvalificerad. The devil in the White city av Erik Larson handlar om världsutställningen i Chicago, och boken är en present av min man.

Och det blir en deckare till, en historisk deckare av Carina Burman som utspelar sig i Rom och heter Vit som marmor.

Det var min trio med vita böcker.

Förresten, fast jag vet att inte alla som läser min blogg kan någon finska, men det finns en finsk låt som tangerar temat, och jag tycker mycket om den låten, så den kommer som en liten bonus här i trion.

Jag har sett en översättning där refrängen går ungefär så här: Stunden den är kort då kärleken är vit och ren/ så vit som nyfallen snö i vintersolens sken/ men varför varar skenet då så obarmhärtigt kort/ för ren mot kvällen bleknar det och mörknar sedan bort.

 

 

16 reaktioner på ”Tematrio vit

  1. Snyggt! Vitt verkar vara ofta förekommande i deckargenren. Är det månne Ann Cleeves böcker som ligger till grund för deckarserien om polisen Jimmy Perez på Shetlandsöarna som går på svensk television just nu? Det är härliga landskap i den serien!

Lämna en kommentar