M-kvinnoalfabetet

Skärmklipp 2015-11-05 22.59.24

Jag forstätter med Enligt O:s kvinnoalfabet.

Vilken kulturell kvinna på M har följt dig länge?

Här svarar jag Lucy Maud Montgomery, den LM Montgomery som skrivit böckerna om Anne på Grönkulla. Jag har långt ifrån läst alla hennes böcker, inte ens alla om Anne, men Anne är ändå en sådan där minnesvärd romanfigur som influerar ens tankar och fantasi.

Vilken kvinna med för- eller efternamn på M, som är en stor favorit, men får på tok för lite uppmärksamhet?

Igen, jag svarar med en författare som jag inte har läst alla böcker av. Jag har faktiskt bara läst två. Och hon har skrivit många, 8-9 stycken, och i en favoritgenre dessutom. Vilket betyder att jag med tiden troligen kommer att läsa alla hennes böcker. Men, ja, det är ju ingen brådska. Det är frågan om Sarah MacLean. (oerhört vackert förnamn dessutom!) Jag svarar henne eftersom: 1. Det är min uppgift i livet att sprida budskapet om romanceböcker till min omgivning. 2. Sarah Macleans två böcker jag läst har både humor och är hyfsat historiskt korrekta. 3.Om man vill ha tips på mera romance-böcker ska man läsa Sarah MacLeans blogg– och så är vi tillbaka till punkt 1!  Ett utmärkt cirkelresonemang!

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på M vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag ska nog inte säga så mycket. Hon får sjunga istället.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på M har du ännu inte utforskat?

Här vet jag precis vad jag ska svara. Jag läste Moa Martinsons ”Kvinnor och äppelträd” i början på året och tänkte att jag ska läsa mera av henne vid tillfälle. Nu verkar tillfället ha kommit, eller jag har åtminstone lånat ”Mor gifter sig” och kommer väl att läsa den snart.

14 reaktioner på ”M-kvinnoalfabetet

    1. Jag är lite ambivalent till musikstilen, jag fattar inte allt. Eller så ska jag kanske säga att min musiksmak kan vara oväntat bred och oväntat smal. Jag kan gilla de flesta stilar, men långt, långt ifrån allt inom en stil.

    1. 🙂 Dom kör just nu en ganska slagkraftig reklamkampanj för en mobiltelefonanslutning här i Finland, med två killar som är missonärer för bolaget ifråga och hamnar i de mest varierande situationer (fängelse, bröllop, etc.), och alltid drar fram sitt budskap.. Lite sån känsla hade jag när jag skrev om Sarah MacLean.

Lämna en kommentar