Kvinnoalfabetet – L

Skärmklipp 2015-11-05 17.33.36

  1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på L.

Jag tar en klassiker- Selma Lagerlöf. Men faktiskt så finns det sånt ur hennes produktion jag inte läst, ”Jerusalem” till exempel.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på L vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Idag har jag fastnat för den där ”lyfta fram”- delen och tänker lyfta fram en skådespelare jag egentligen inte vet så mycket om – Leela Chitnis. En stilbildande dam – speciellt hennes porträtt av ”lidande mödrar” har blivit ikon, numera är hon avliden, efter en LÅNG karriär, hon har varit med i filmer från 1930-talet till 1980-talet. Hon gifte sig som mycket ung, men när äktenskapet slutade i skilsmässa fick hon försöka försörja sig och sina barn. Bland annat då som skådespelare.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på L som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag tror det måste bli Astrid Lindgren. Det finns inte mycket att inte beundra med henne. Men främst för att hon verkade att alltid stå på barnens sida.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på L är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

När vi diskuterade en mysdeckare som utspelar sig på Gotland i bokcirkeln kom vi naturligtvis in på årets nobelpristagare (vet faktiskt inte riktigt hur kopplingarna gick där..), och vidare till böcker om Ryssland. Anna-Lena Lauréns böcker rekommenderades. Jag har faktiskt inte läst någon av dem. Hon hamnar alltså på min nyfikenlista.

10 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – L

Lämna en kommentar