Kvinnoalfabetet H

Enligt Os alfabet tuffar vidare, den här veckan H.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på H.

Det blir Joanne Harris här. Speciellt svag är jag for hennes ”mat”-böcker, ”Choklad”, ”En doft av apelsin” osv. men jag gillar det mesta hon har skrivit.

2. Vilken prisvinnande kulturell kvinna med för- eller efternamn på H tycker du är väl värd sitt pris?

Svetlana Haleksijevitj ? 😉

Men vilket himla problem det var att hitta ens en prisvinnare på H? Delvis för att jag inte läst Hilary Mantel, hon har vunnit till exempel Bookerpriset två gånger. Hon hade ju varit ett bra svar.

Det här svaret är INTE ALLS långsökt. Nejdå. År 1983 vann Corinne Hermés från Luxemburg Eurovision Song Contest med låten ”Si la vie est cadeau”.. Jag är SÄKER på att hon var värd sitt pris.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på H som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag är imponerad av Ann Hathaways roll som Fantine i filmen Les Misérables. Det lär verkligen vara hon som sjunger, och dessutom live under inspelningen, det är inte ljudspår som lagts på i efterhand (Enligt Moviezine). Hon fick en Oscar för bästa kvinnliga biroll för rollen som Fantine också.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på H är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jamen, NU kan jag ju svara Hilary Mantel. Det borde ju vara böcker för mig, historia i tegelstensformat. Men av någon anledning har det inte blivit av än.

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet H

Lämna en kommentar