Veckans biblioterapi

Ända sedan jag läste ”The novel cure” (Ella Berthoud, Susan Elderkin) i våras har jag varit lite fascinerad av biblioterapi (ofta kallas det också litteraturterapi här i Finland). Men min vår var ju upptagen med annat- jag studerade bland annat rätt mycket, som läsare av denna blogg kanske noterat.

Men nu är det sommar, uppsatsen är klar, och jag är FORTFARANDE fascinerad av biblioterapi- idén att man kan behandla krämpor och bekymmer med böcker, att man kan bli hel genom litteratur. Jag vill helt enkelt lära mig mera om det här! Som mamma till två scouter omfattar jag principen ”Learning by doing”, så ni kan vänta er biblioterapi i denna blogg framöver!

Jag får snart semester, och det blir en semester med fart och fläkt och inte så mycket avkoppling.. Det kan alltså vara på sin plats med lite avstressande böcker. Jag ordinerar alltså mig själv ”Sommarboken” av Tove Jansson. Från boken här ovanför rekommenderas ”Villette” av Charlotte Brontë som en bok att läsa om man vill sänka sitt blodtryck. så den bör nog funka avstressande också. Det är annars en bok jag är nyfiken på, så den ska jag hålla i minnet för framtida bruk!

 

 

Lämna en kommentar