Noughts and crosses

Noughts & Crosses: Book 1 (Part1 of Noughts…

Vilken bok? Noughts & crosses av Malorie Blackman.

Var har jag fått tag på den? WH Smiths i Oban. (Varsågod, den reklamen bjuder jag på!)

Vad handlar boken om? Sephy är en Cross, mörkhyad, och Callum hör till noughts, den vita, underlägsna rasen – och aldrig ska de två mötas, förutom att dom gör det, och blir förälskade.

Vad tycker jag? En Romeo och Julia- version, med Stor Dramatik. Och jag var inte helt på humör för Stor Dramatik. Det var för varmt helt enkelt. En slags ”tänk om”-värld där vita är de underlägsna som har varit slavar. Och en del tänkvärt bjuder väl boken på också som resultat av det. Kärlekshistorien är trovärdig, personerna sammansatta av bra och dåliga egenskaper, hela tankeexperimentet med raser är väl genomtänkt och genomfört. Med ett annat väder än stekande sol kunde jag ha känt annorlunda för boken, men nu är jag rätt ljum.

Bokyatzy: Boken räknas tydligen till kategorin YA, så den hamnar som ungdomsroman och ger 1p.

2 reaktioner på ”Noughts and crosses

Lämna en kommentar