Ett fint fynd från underbara Umeå!

De skandalösa

Jag hade ju en bok jag har längtat efter. Vi beslutade att fara på ”friluftsdag” till Umeå från jobbet. Kombinera de två meningarna, och resultatet blir att jag numera äger den tredje Simona Ahrnstedt-boken efter ett besök i bokhandel i Umeå!

Och jo, det funkar alldeles utmärkt igen att åka på endagstur till Umeå från Vasa. Och tvärtom. Hurra för det! Båtturen är inte så spännande, men dagens rätt funkade fint att äta, och är man ett sällskap kan man ju fixa sysselsättning själv (eller använda restiden till att läsa!).

Nåväl, såhär tyckte jag:

Vilken bok? De Skandalösa av Simona Ahrnstedt.

Var har jag fått tag på den? Bokhandel i Umeå, som sagt.

Vad handlar boken om? Fröken Magdalena Swärd ska vara sällskapsdam åt en ung friherrinna som bjudits in till greve Gabriel Gripklos slott Wadenstierna, greven är stormrik med mycket dåligt rykte. Fast det hindrar inte att dom flesta kan tänka sig att gifta bort en dotter med honom.

Vad tycker jag? Jag gillar huvudpersonerna mycket, även om jag fnös en del åt grevens framfart bland kvinnor. Fnös gjorde för övrigt Magdalena också. Jag blir hur som helst övertygad av Gabriels förälskelse i Magdalena. Jag tror att jag gillade den här boken bäst hittills av Simonas böcker, en fin och trovärdig utveckling av förhållandet, och persongalleriet i övrigt var också intressant. Mera person än händelse i denna bok. Rekommenderas helhjärtat som sommarläsning.

I Bokyatzy placerar jag den här i kategorin Genrer och romantik, dvs 2 poäng. Bokyatzy är en idé som jag hittade hos bloggen Mitt eget rum, spelet pågår fram till 31 augusti!

2 reaktioner på ”Ett fint fynd från underbara Umeå!

Lämna en kommentar