Bokbloggsjerka bokserier

Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)

Det var ju en fråga att bita i i bokbloggsjerkan idag. (Länk här)

Den längsta bokserien jag läst är nog Kelley Armstrongs ”Otherworld”-serie. Jag har läst alla tretton huvudböckerna i serien (men bara elva av dem finns på min bokhylla). Däremot har jag läst väldigt få av de noveller som förekommit i olika antologier, och som äger rum före bokseriens händelser, eller mellan olika böcker i serien. Det här är också en serie som jag tycker väldigt bra om. Synen på kvinnor är alldeles okej. Folk (och varulvar, vampyrer, etc.) reagerar alldeles logiskt. Det är olika huvudperson i de olika böckerna, något som jag tror bidrar till att böckerna i serien känns fräscha. Det är varken fokus bara på relationerna mellan personerna eller bara på händelserna i historien. Det finns en övergripande story, men den är ganska i bakgrunden ända tills de två sista böckerna, det vill säga, inga ”mellanböcker” som bara för den övergripande storyn vidare och inte har tillräckligt i sig för att vara läsbara utan att man har läst de tidigare böckerna i serien.

Alla andra långa serier jag har läst har jag avbrutit (åtminstone tror jag det). Jag säger inte att jag aldrig kommer att fortsätta med just den serien någon gång, men jag har till dags dato inte avslutat dem. Inte ens böckerna om munken Cadfael av Ellis Peters har jag läst alla i serien. Men det kommer jag kanske någon gång att göra, om de råkar dyka upp. Det är nog den serien som ligger närmast till att jag avslutar någon gång. Sagan om isfolket har jag i och för sig nog läst fler böcker av än ”Otherworld”- serien, men när det finns 47 stycken så får jag nog säga att jag har läst max hälften.. Charlaine Harris’ serie om Sookie Stackhouse slutade jag vid bok 8, och det var nog för att jag upplevde att kvaliteten på böckerna blev sämre. Hur är det sen mer mot slutet- blir böckerna bättre igen? Någon som vet? Jag hade läst fler ”mellanböcker” på raken i den serien, så då gav jag upp.

Förresten finns det en serie till som jag eventuellt någon gång tar upp igen. Mma Ramotswe i Damernas Detektivbyrå gillade jag också, men där blev böckerna för lika varandra tyckte jag, så då har den serien fått vila ett bra tag nu vid bok 9/15. Fast nu känns det igen som om jag skulle vilja besöka den lilla världen i och damerna i detektivbyrån.

Det var några bokserieupplevelser jag har haft.

27 reaktioner på ”Bokbloggsjerka bokserier

  1. Damernas detektivbyrå är knepig, de är ju så mysiga men det har faktiskt inte varit särskilt mycket till innehåll i de senaste titlarna. Författare borde sluta med en serie medan den fortfarande är på topp.

  2. Läste min första bok om Ramotswe för någon månad sen faktiskt och tyckte mer om den än jag trodde jag skulle göra. Blir bra böcker för dagar när man behöver lite feelgood.

  3. Ellis Peters böcker om munken Cadfael gillar jag väldigt mycket, jag försöker hålla koll på dem på loppisar och så. Jag har tre stycken än så länge i hyllan, de är på något sätt rogivande böcker. Långsamma men ändå intressanta.

  4. Jag måste tillägga Damernas Detektivbyrå i min egen text efter att ha läst din, för glömde helt bort den. Ja, de är alla rätt lika men jag blir så glad av dem att jag läser en om jag vill bli på gott humör.

  5. Har inte läst någon av serierna du nämner. Sagan om Isfolket har jag faktiskt funderat på att läsa ett par gånger, men det blev aldrig av. Kanske lika bra det.

  6. Har just börjat på Women of the Underworld, har slukat andra delen och jösses så bra det är!

    Skriver om just Sookie i mitt inlägg. Håller med om att nummer åtta är mindre bra, och att det fanns någon till där innan som inte höll måttet, men bok nio och tio gillar jag.

  7. Jag har bara läst McCall Smith av de författare du tar upp, och gillat damernas detektivbyrå. Men hans andra böcker är gubbigt sexistiska så jag är tveksam till om jag vågar läsa fler om damerna och kanske upptäcka att han är det där med…

Lämna en kommentar